fredag 27 januari 2012

Aktiesparande - råd och rön


En aktie är en ägarandel i ett aktiebolag. En del aktiebolag noteras på börsen, där aktier köps och säljs. Aktiekurserna står varje dag i tidningen och på nätet. Aktier brukar ge en årlig avkastning i form av utdelning som betalas ut till aktieägarna. Har det gått dåligt för företaget blir det dålig utdelning till aktieägarna ellei ingen utdelning alls. Priset på aktien kan gå upp och ner.

Att köpa aktier innebär en möjlighet till bra avkastning, men du kan också förlora dina pengar. Det är svårt att få en bra riskspridning genom att enbart köpa enskilda aktier. Aktiesparande är ett aktivt sparande där du själv bestämmer vilket företag du vill satsa på.

Om du vill köpa aktier, välj bara sådana där du känner till verksamheten och också tror på den. Då kan du själv avgöra om du ska sälja dina aktier eller behålla dem. Att inte sälja sin "favoritaktie" i tid är dock ett av de vanligaste felen en aktiesparare gör. För att sprida riskerna är det bra om du kan välja aktier inom olika typer av verksamheter. Du kan också välja att köpa aktier i företag med en verksamhet som du vill stödja eller undvika företag med en verksamhet du inte gillar.

För köp och försäljning av aktier betalar du ett så kallat courtage till banken eller fondkommissionären/nätmäklaren som förmedlar köp och försäljning för din räkning.

Läs sedan på så att du är uppdaterad när det gäller dina aktier. Tidningarnas ekonomisidor samt företagens nätplatser och årsredovisning ar (som du kan skaffa kostnadsfritt, t ex via nä platserna) är exempel på var du kan få information som du kan ha nytta av när du äger aktier.

Mina favoritplatser för aktier, aktiesparande och aktieråd är Avanza och Redeye 



1 kommentar:

  1. Vittnesmål om hur jag erbjöds ett lån utan säkerhet för bara 2%.
    Jag är Farida Agus Setiawati och jag är ett levande vittnesbörd om de goda nyheterna om Amanda Loan Firm.
    Lyssna, ingen långivare här är villiga att hjälpa dig, utan de är bara här för att slita dig dina surt förvärvade pengar. Min man och jag sökte för lån från olika långivare på nätet men i slutet var vi lurade och lurade av våra pengar genom olika lån företag på nätet.
    Vi lånade även pengar för att betala dessa online långivare men i slutet fick vi ingenting.
    Jag och min man var i skuld och vi hade ingen att köra till för att få hjälp, vårt familjeföretag rasat och vi kunde inte få pengar för att möta våra dagliga utgifter tills vi infördes till Mrs Amanda som hjälpte oss genom att erbjuda oss ett oskyddat lån.
    Kontakta Mrs. Amanda idag för ditt lån och glömma någon här lovar du lån på grund vid den senare slut kommer du inte få något lån från dem.
    För mer information om hur du når Mrs Amanda eller följa hennes låneförfaranden, Skriv mig genom någon av min e-post, faridaaguss@gmail.com och kunfarida@outlook.com.
    Eller så kan du skicka ett mail till Mrs Amanda på amandaloan@qualityservice.com, amandarichardssonloanfirm@gmail.com och amandaloanfirm@cash4u.com.

    SvaraRadera